موزه جواهرات ملی ایران یکی از برترین جاذبه های گردشگری تهران است. موزه جواهرات تهران که در قلب این کلانشهر قرار دارد از قرن شانزدهم جواهرات ملی ایران را به نمایش می گذارد. در بازداشت بانک مرکزی ایران از سال 1960، ارزش جواهرات تاج های ایرانی قابل تعیین نیست و آن ها یکی از مشهورترین مجموعه جواهرات جهان هستند که در طول قرن ها جمع آوری شده اند.

هر زمان که در تهران هستید مطمئن شوید که بازدید از خزانه جواهرات ملی ایران را که خوشبختانه برای عموم آزاد است از دست ندهید. آیا تا به حال در داخل یک طاق بزرگ کم نور بوده اید؟ موزه جواهرات ملی ایران بهترین فرصت برای ورود به دنیای سحرآمیز گذشتگان است. این تجربه شگفت انگیز به محض پایین آمدن از طبقه پایین برای رسیدن به درب اصلی طاق آغاز می شود. طاق دیواری بتنی بدون پنجره دارای طراحی منحصر به فرد نورپردازی است. برای تشدید درخشش جواهرات، فقط یک جریان نور بر روی هر یک از آن ها می ریزد و درخشش آن ها را مسحور کننده تر می کند.

موزه جواهرات

تاریخ جواهرات تاج ایرانی

قبل از دوران صفویه (1501-1736) اطلاعات زیادی در مورد جواهرات ملی ایران در دست نیست. می توان گفت که تاریخ جواهرات ملی ایران از سلسله صفویه آغاز شده است. هر نگین موجود در این مجموعه نشان دهنده تاریخ پر فراز و نشیب این ملت بزرگ و همچنین هنرمندان ساکنان آن است. هر قطعه یادآور خاطرات تلخ و شیرین، پیروزی و شکست و استکبار حاکمان ضعیف یا قدرتمند است. در زمان حمله مغول در دوران های افشار، قاجار و پهلوی این جواهرات اغلب به سرقت رفته و سپس مرمت می شدند. برخی از آن ها به نشانه حسن نیت به دین مقدس به حرم مطهر امام رضا تحویل داده شد و برخی دیگر به عنوان تزئین روی لباس و زره پادشاهان و ملکه ها مورد استفاده قرار گرفت.

موزه جواهر

ارزش جواهرات تاج ایرانی

هیچ کس دقیقاً نمی داند که ارزش جواهرات تاج ایرانی این مجموعه چقدر است زیرا حاوی جواهرات و سنگ های منحصر به فرد در جهان است. حتی متخصصین ارزشیاب دنیا نتوانسته اند قیمت این گنج را محاسبه کنند. مجموعه فعلی آنقدر ارزشمند و وسیع است که به عنوان ذخیره ارز ایرانی، یعنی ریال عمل می کند. با این حال ارزش مجموعه به جنبه اقتصادی آن ها محدود نمی شود. ارزش فرهنگی اقلامی که نشان دهنده ذوق، خلاقیت و تخیل هنرمندان هستند چیزی است که نباید تضعیف شود.